Alzirão - «FIFA Fan Fests bestemor»

Det ble en spennende kamp mellom Chile og Brasil, som vertsnasjonen så vidt klarte å dra i mål. Nervene var i høyspenn hos de rundt 20 000 som var samlet for å se kampen i Alzirão i Tijuca, de aller fleste kledd fra topp til tå i brasilianske farger. Da Chile bommet på den siste straffen og resultatet 4-3 til Brasil ble stående, kunne jubelen endelig slippe løs.

Siden 1978 har Alzirão vært stedet å være når Brasil spiller VM-kamper. En hel gate i nabolaget Tijuca, ikke så langt fra Maracanã, er stengt av og gjort om til en gigantisk gatefest. Alzirão kaller seg selv «Fan Fest’s bestemor». Og det er det virkelig. 

Alzirão oppsto under fotball-VM i Argentina i 1978. Brasils første kamp var mot Sverige, og en vennegjeng var samlet i en liten leilighet for å se kampen. En av dem fikk ideen om å sette TV-en på gatehjørnet utenfor, i Alzira Brandão-gata. Flere naboer samlet seg, noen fant fram noen instrumenter og dro i gang sambaen, og suksessen var klar. Den spontane feiringen har siden utviklet seg til fenomenet Alzirão. Endelsen «ão» på portugisisk betyr den store- og Alzirão lever opp til navnet sitt. I 2010 samlet festen hele 280 000 mennesker, rundt 40 000 per kampdag. Det lille TV-apparatet har blitt til en storskjerm, og rundt 16 kilometer med fargerike bånd og dekorasjoner har blitt hengt opp. 

Saken fortsetter under bildet

image.php?id=14685

Den løsslupne feiringa i Alzirão er et alternativ til FIFA’s offisielle VM feiring- «Fan Fest». Etter den enorme suksessen ikke-kommersielle offentlige VM-feiringer hadde under VM i Sør-Korea og Japan, bestemte FIFA seg for å lansere begrepet Fan Fest under turneringen i Tyskland i 2006.  Alle VM-byene i Brasil har Fan-Fest områder, og i Rio har de sperret av et gigantisk område på Copacabana-stranda. FIFA har satt opp en to kilometer radius rundt fotball-stadionene hvor det kun er lov å selge produkter fra de offisielle sponsorene. Lignende rammeverk gjelder på Copacabana. FIFA fikk fastsatt begrensninger på andre utendørsvisninger av fotballkamper innenfor en bestemt avstand fra Fan Fest. Inne på selve området selges kun produkter fra de offisielle sponsorene, og en Budweiser koster det dobbelte av hva du betaler for en brasiliansk øl i Alzirão. 

Med slike begrensninger er det mange som foretrekker Alzirão. FIFA var naturlig nok bekymret over konkurrenten, og forsøkte først å forby hele arrangementet. Da brasilianerne nektet å godta det, ville FIFA i det minste ha royalties for å gi tillatelse til å vise kampene. Også der satt myndighetene ned foten, og FIFA måtte gi etter. Men arrangørene får ikke lov til å bruke begrepene "Copa 2014" eller "Brasil 2014". De kan heller ikke bruke noen av FIFAs merkevarer som er eksklusive for offisielle VM-arrangementer. Folk så ikke ut til å klage over det, med tilgang på en myriade av lokal mat og drikke i barene og restaurantene langs gata samt fra de mange gateselgerne.  

Alzirão har sammen med karnevalet blitt en av de mest kjente og kjære arrangementene i Rio de Janeiro. Arrangørene ønsker at Alzirão skal bringe sammen folk fra alle deler av befolkningen for å feire fotballgleden, og kombinasjonen av fotball og sambashow skaper en ekte brasiliansk fotballfest. Originalen har uten tvil mer sjarm enn «barnebarnet» på Copacabana.  

Celina Sørbøe, i Rio de Janeriro for Brassespark med bismak
Land