Latin-Amerikagruppene i Norge (LAG) takker for muligheten til å delta i høringen om Statsbudsjettet. LAG er en partipolitisk uavhengig solidaritetsorganisasjon som jobber for å spre informasjon om forholdene i Latin-Amerika. Vi støtter sosiale bevegelser sin kamp for rettferdighet, demokrati og fred.
Det er positivt at statsbudsjettet har et særskilt fokus på menneskerettighets- og demokratiarbeid, og at kvinners rettigheter og likestilling er kommet tilbake som en prioritet. Det er imidlertid nødvendig at dette adresseres eksplisitt for å sikre en reell oppfølging og samstemthet. Vi ønsker med dette å kommentere på budsjettkapitlene 153 (regionbevilgning til Latin-Amerika) 160 (Sivilt samfunn og demokratiutvikling) og 161 (Næringsutvikling).
Kap. 153 Bistand til Latin-Amerika:
Vi er bekymret over den kraftige reduksjonen i støtte til Latin-Amerika. Det er stor dissonans mellom situasjonsbeskrivelsen for regionen og det foreslåtte budsjettet.
Vi imøteser ytterligere informasjon om betydningen av at Norges engasjement i regionen «dreies fra tradisjonelt bistandsfokus til et partnerskap med hele kontinentet basert på felles interesser». Samarbeidet med ECLAC og Den interamerikanske menneskerettighetsdomstolen er interessant. Samtidig er det sivilt samfunn som har vært den viktigste drivkraften for endringer i regionen. Dette er de beste aktørene å samarbeide med for å oppnå et varig resultat, en reell fattigdomsreduksjon og en demokratisk utvikling.
LAG viser til skriftlig innspill fra Mellom-Amerikaforum og stiller oss bak denne, vi anmoder komiteen om å:
- Opprettholde regionbevilgningen for Latin-Amerika (kap. 153 post 78) på dagens nivå
- Styrke fokuset på samarbeid med sivilsamfunnsorganisasjoner i Latin-Amerika
Kap. 160 Sivilt samfunn og demokratiutvikling
LAG stiller seg negative til reduksjon i støtten til sivilt samfunn og demokratiutvikling. Vi er bekymret for at det kan bety en ytterligere reduksjon i støtten til Latin-Amerika. Langsiktig og målrettet arbeid gjennom sivilsamfunnsorganisasjoner nytter. De spiller en utslagsgivende rolle i kampen mot korrupsjon, urettferdighet og for rettsikkerhet i regionen. Samarbeid med sivilsamfunnsorganisasjoner i regionen gjør det mulig å jobbe med de strukturelle utfordringene i regionen, og er nødvendig for å oppnå ønskede resultater på tematiske prioriteringer som blant annet likestilling og utdanning
Sterke sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber for å ivareta folks rettigheter og som fungerer som vaktbikkje og korrektiv er spesielt viktig når Norge øker økonomisk tilstedeværelse i regionen. Sosiale og ofte undertrykte stemmer er grunnleggende for å jobbe for demokratisering, åpenhet og rettferdighet, spesielt i de landene med svakere demokratier.
Norske sivilsamfunnsorganisasjoner har den nødvendige spesialkompetansen på land og tema som sikrer en ansvarlig forvaltning. Kompetansen organisasjonene har i må veie tyngre enn den foreslåtte landkonsentrasjonen.
LAG anmoder komiteen om å
- Styrke støtten til sivilt samfunn og demokratiutvikling (kap. 160 (tidl. post 70).
- Sikre støtte til organisasjonenes arbeid der de har særlige fortrinn, selv om det ikke er definert som et geografisk fokusland
Post. 71. Støtte til informasjonstiltak:
Informasjonsstøtten sørger for organisasjoners mulighet til å formidle informasjon om viktige utviklingspolitiske tema uten å være styrt av politiske prioriteringer og interesser. Kunnskapsbygging og formidling over et bredt spekter av tema er en av bærebjelkene i arbeidet til norske barne-, ungdoms- og solidaritetsorganisasjoner. Konsekvensene ved kutt er dramatiske og vil kunne medføre en rasering av mye av den kompetansen og engasjementet som bygd opp i disse organisasjonene over lengre tid.
Informasjonsstøtten er etablert for å stimulere til debatt, nytekning og folkeopplysning om Norges rolle i verden. Over lengre tid har LAG avdekket og påpekt hvordan Norge gjennom private investeringer i Latin-Amerika langt på vei opprettholder og styrker konfliktene, eller bidrar til uforholdsmessig miljøskade. Norfund, SPU og Yara er bare noen eksempler. I en tid der Norges interesser internasjonalt strekker seg langt utover bistand, er det nettopp denne helheten informasjonsstøtten bør omfatte.
LAG, som medlem av RORG-nettverket, stiller seg bak deres innspill. Vi anmoder komiteen om å
- Styrke informasjonsstøtten i 2016, og at det bevilges minst 91 millioner NOK over kap. 160 post 71.
- Innstille på å gjeninnføre ordningen med flerårige rammeavtaler.
Kap. 161 Næringsutvikling
LAG er kritiske til den økte satsningen på næringsutvikling, og spesielt Norfund sin rolle. I Mellom-Amerika støtter Norfund selskaper og aktører som beviselig har brutt grunnleggende rettigheter, som arbeiderrettigheter, organisasjonsrett, ytringsfrihet, og konsultasjonsretten.
At økonomiske investeringer som enkelttiltak bidrar til utvikling er en historieløs fremstilling. Latin-Amerika er et godt eksempel på hvordan investeringer uten nødvendig forståelse eller kunnskap om kontekst har bidratt til økte konflikter over blant annet naturressurser og land, og det har det i liten grad bidratt til økonomisk og sosial utvikling. Næringsutvikling er ikke bærekraftig med mindre det skjer parallelt med et målrettet rettighetsarbeid, i samarbeid og konsultasjon med berørte lokalsamfunn, fagbevegelsen og andre relevante organisasjoner. Bare på den måten kan man sikre at investeringene skjer på en god måte, der hensynet til folk og miljø ivaretas.
Det avgjørende å få på plass retningslinjer som omfatter både rettighets- og miljøperspektivet for investeringer gjennom Norfund. Uten dette står investeringene i sterk motsetning til Nordfunds mål og Norges rolle som forkjemper for internasjonale menneskerettigheter. Det er særlig i prosjekter knyttet til naturressurser det oppstår konflikt over landrettigheter og der konsultasjonsretten blir brutt. Behovet for retningslinjer blir desto tydeligere med tanke på at å styrke investeringene i fornybar energi er en uttalt prioritering for neste år.
Statsbudsjettet understreker viktigheten av å følge opp og styrke utviklingseffektene av Norfunds investeringsprosjekter. Vi mener at klare retningslinjer vil bidra til dette arbeidet. Et annet tiltak er grundige forhåndsvurderinger som en forutsetning for investeringer.
LAG anmoder komiteen om å
- Kutte ikke-forpliktet støtte til Norfund.
- Oppfordre til en grundig gjennomgang av retningslinjene for Norfund og implementeringen av disse.