Latin-Amerikagruppene har signert et opprop for å frigi journalister som ble fengslet under demonstrasjonene.
1. september 2013
Demonstranter fra forskjellige universiteter i Mexico by samlet seg til felles demonstrasjon med mexicanske lærere organisert i CNTE, den nasjonale koordinasjonen for utdanningsarbeidere. Hovedparolene var i mot en ny utdanningsreform, mot en energireform som vil privatisere det statlige oljeselskapet, og mobilisering i mot partiets PRI tilbakekomst til makta ved forrige valg.
Politiet var allerede på plass flere dager før den anonserte demonstrasjonen. Veier var sperret av og kongressen som ligger i San Lázaro var omringet av store politistyrker. Da demonstrantene samlet seg søndag begynte politiet å kutte av deler av demonstrasjonen. De blokkerte demonstratene, sperret dem inne i gater og nektet å la demonstrasjonen avansere. I løpet av dagen kom det til flere sammenstøt mellom politi og demonstranter og ved flere anledninger brukte politiet tåregass. Det var først når politiet klarte å dele opp demonstrasjonen at de gikk inn og begynte å arrestere vilkårlig. Dette var det samme som skjedde under de store demonstrasjonene mot Peña Nieto 1. desember 2012.
Utdanningsreform
Lærere fra de fattigste delstatene i Mexico: Oaxaca, Guerrero, Michoacán og Chiapas har demonstrert i flere uker for å stoppe utdanningsreformen. De har gått fra å ha lokale demonstrasjoner til å dra til Mexico by og okkupere hovedplassen, Zocaloen, foran presidentpalasset, og en av hovedgatene ut av sentrum, 5 de mayo. Der har de bodd i telt, mobilisert for oppmerksomhet rundt konsekvensene av utdanningsreformen og arrangert demonstrasjoner rundt i byen. Massemedia, de store TV gigantene TV Azteca og Televisa har gjort sitt for å sverte lærerne og langt på vei etablert en holdning i Mexico om at de kun demonstrerer for å unngå evaluering av egen kompetanse. Dette er selvfølgelig et forenklet bilde av en stor utdanningsreform som kommer til å ramme de fattigste delstatene hardest. Lærerne kjemper for en mangfoldig utdanning, hvor man tar hensyn til det store språkmangfoldet som finnes i Mexico, kulturelle forskjeller, og muligheter.
- Hvordan skal vi gi elevene daglig oppgaver på internett, når vi ikke en gang har internett eller datamaskiner? Spør en av lærerne fra et ruralt område i Oaxaca.
Problemet for utdanning i rurale områder i Mexico går på manglende resursser og korrupsjon i de forskjellige leddene innenfor fagforeningene og utdanningssektoren. Pengene kommer ikke fram til skolen, elever og lærere, og i mange tilfeller er det de rurale lærerne som må ta fra egen lomme for å kunne drive utdanning. Grunnutdanning i mexico skal være gratis, men er i praksis ikke det. Et ekesempel er internett som blir gitt gratis første året, men etter ett år må skolen selv betale. Når det ikke finnes budsjett for skolene er det foreldrene som må gå inn å betale.
- Det regjeringen forsøker å gjøre med denne utdanningsreformen er å skape et samfunn av ignorante mennesker, mennesker som kan følge makta og pengene. Vi har mistet viktige fag som matematikk, fysikk, kjemi, men verst av alt er at historieundervisningen har blitt kuttet ned. Hvordan kan elevene identifiserer seg med verdier som er viktige for landet vårt om de ikke kjenner egen historie? Forteller læreren fra Oaxaca.
Ignorerte
Tross i demonstrasjoner og streik vedtok kongressen utdanningsreformen natt til mandag. Alle partiene med unntak av arbeiderpartiet PT, partiet Morena, og noen folkevalgte fra partiet PRD, gikk inn for reformen. Det ble plutselig hast over vedtaket og nå raser debatten i Mexico. Folk er forbanna for måten lærerne og deres krav har blitt behandlet, samtidig som det mobiliseres for å få journalister og aktivister arresterte søndag ut av fengsel.
Lærerne fortsetter med blokkader og demonstrasjoner rundt omkring i Mexico by, mens de folkevalgte krangler for åpen mikrofon i kongressen. Da reformen ble vedtatt hylte de mot hverandre og beskyldningene haglet. Eksguvernøren fra Zacatecas beskylte de folkevalgte for å sette Mexico tilbake til Pithecanthropus erectus, -dere representerer et tilbakesteg, regresjon, dere evner ikke å ta til dere kritikk. Dere ignorerer indignerte lærere uten å bry dere. Svaret kom kontant og hylende fra PRIs Rebeca Terán: -Det er ikke sant! Idiot!
Slik raser debatten blant folkevalgte som har sine barn på private skoler. Læreren fra Oaxaca oppfordrer de folkevalgte til å sende barna sine til de offentlige skolene så de selv kan oppleve hvordan situasjonen er. Lærerne lover å holde demonstrasjonene oppe og vil ikke gi opp. For mange representerer denne kampen et veiskille i mexicansk utdanning. Om reformen blir implementert vil det har store konsekvenser for kommende generasjoner.
Her kan du se en video hvor en journalist blir arrestert.
Latin-Amerikagruppene har signert et opprop for å frigi journalister som ble fengslet under demonstrasjonene.