Livsforkjemperne som ingen kunne målbinde

De sier de er for liv; de mange abortmotstanderne i Nicaragua. Men her er det ikke kampen for selvbestemt abort som er den aktuelle. Her problematiseres derimot legitimiteten i den allerede eksisterende loven som legaliserer terapeutisk abort. Dersom den gravide kvinnens liv står i fare ved en eventuell fødsel – Viss liv bør da prioriteres? Svaret er langt fra åpenbart i det katolske patriarkatet.

Kirkas verdier og tradisjoner gjennomsyre - ikke oppsiktsvekkende - det nicaraguanske samfunnet. Institusjonens syn på abort lyser opp i mediehverdagen. Bilder av personer som Mor Teresa og diverse kjente latinamerikanske såpestjerner ruller til stadighet fram på fjernsynsskjermen; hvordan hadde verden sett ut uten disse (fantastiske) menneskene? Og har du forresten tenkt på at fosteret du bærer på kan bli legen som oppfinner kuren mot aids? Abortmotstandernes uomtvistelige pop-retorikk suger til seg enighet blant befolkninga i Nicaragua.

Forrige lørdag arrangerte kvinnebevegelsen “Red de Mujeres de Matagalpa” og “Movimiento Comunal” en demonstrasjon mot det spanske strømforsyningsselskapet “ Fenosa”. Grunnen var at selskapet nå krever strømpriser den gjengse nicaraguaner ikke er i stand til å betale. Saken hadde tydeligvis bred folkelig oppslutning; om lag fire hundre demonstranter møtte opp og marsjerte to kilometer med store bannere, plakater, roperter, korps og musikkanlegg. Mobiliseringen i forkant var gjennomarbeidet og demonstrasjonen bar i sin helhet preg av å være særdeles godt organisert.

Annerledes ble det da “Red de mujeres de Matagalpa” igjen arrangerte demonstrasjon. Denne gangen var temaet terapeutisk abort, og ulikheten i organisering og omfang mellom disse to demonstrasjonene illustrerer, sånn jeg ser det, på en tydelig måte abortsakens kontroversialitet i Nicaragua. Klokken sju en fredagskveld, trygt etter mørkets frembrudd, samlet det seg omkring førti personer for å demonstrere ved en park i Matagalpa. Halvparten av demonstrantene var utlendinger, og resten var sannsynligvis representanter for den radikale kvinnebevegelsen som arrangerte demonstrasjonen. Etter hvert ble to bannere rullet ut, men de demonstrerende plasserte seg bak noen parkerte biler og pølseboder så bannerslagordene “la doble moral mata, si al aborto terapeutico” (dobbeltmoralen dreper, ja til terapeutisk abort) ikke kom til sin rett. Men til sjenanse var demonstasjonen allikevel, for en mann i en forbipasserende bil brølte plutselig etter de demonstrerende: “Nei, nei, stopp faenskapen!”

Ja, det kanskje virke litt underlig at en bevegelse bestående av superradikale feministiske aktivister ikke velger et mer folkevennlig tidspunkt enn sju en fredagskveld for å demonstrere. Det er kanskje ikke særlig hensiktsmessig å demonstrere et sted der pølseboder og parkerte biler overskygget de politiske argumentene. Og det er tragisk at halvparten av demonstrantene er en gjeng med utlendinger. Men når antiabortkampanjer på TV framstiller morbide og delvis misvisende skremselsbilder av aborterte fostre som ser ut til å være i fødeklar alder; og protestanter og katolikker går sammen om å arrangere svære demonstrasjoner mot terapeutisk abort som det annonseres stort for i landsdekkende aviser; og åtti prosent av befolkninga i er i mot klinisk abort (i følge avisundersøkelse) – er det kanskje ikke så rart at fredagens demonstrasjon ble noe diskret?Abortforkjemperne har kirka, mediene, trolig åtti prosent av befolkninga, og den øvrige kontinuerlige indoktrineringa som sine krigerske motstandere. “Red de mujeres de Matagalpa” var beintøffe som i det hele tatt arrangerte demonstrasjonen!

Det finnes altså allerede en lov som gir gravide kvinner og jenter rett til å ta abort dersom hun har helseattester fra tre forskjellige leger som alle bekrefter at hennes liv står i fare dersom fødselen gjennomføres. Denne loven blir ikke håndhevet, og derfor har kirka gått inn for å få lovverket endret og paragrafen fjernet. Derfor demonstrerte vi for terapeutisk abort denne fredagskvelden.

I praksis er det nesten umulig å ta abort i Nicaragua. Dette, i kombinasjon med kirkas livsbeskånende syn på bruk av prevensjonsmidler, forårsaker gravide unge kvinner og jenters død. Mellom år 2000 og 2002 døde 445 kvinner og jenter av problemer relatert til graviditet. 9 av dem var jenter mellom 9 og 14 år. 32 kvinner døde av sykdom relatert til fødsel. Dette kunne ha blitt forhindret ved gjennomføring av terapeutisk abort. Sist, men ikke minst var det 34 gravide kvinner som begikk selvmord. Viss liv er viktigst, sædcellen og celleklumpens –eller kvinnens?

Mina Minou Vestel
Land